یمن

یمن کشوری است در همسایگی عربستان که از زمان های قدیم موقعیت خاص داشته است. یمن از قدیم ناحیه ای آباد و خرم و با نعمت بسیار و دارای جنگل ها در نقاط کوهستانی و در نقاط دیگر نخلستان ها و باغ های میوه گوناگون می باشد. مردم یمن به حسب استعداد آب و خاکشان از تمام اقوام عرب پیشرفته تر بوده اند.
یمن به وسیله شاهان ساسانیان به تصرف ایران در آمد و تا ظهور اسلام تابع حکومت ایران بود. پس از مدتی اسلام در این سرزمین نفوذ یافت که عبدالله بن اسحاق بن ابراهیم یکی از حاکمان یمن در این دوران است. یمن در سال 1750 میلادی جزو قلمرو دولت عثمانی درآمد و با سقوط امپراطوری عثمانی، در سال 1934 میلادی با انعقاد قراردادی با انگلستان به استقلال رسید.
یمن 1950 کیلومتر مربع وسعت دارد و سابقاً حکومت یمن در دست امیری بود که او را امام یمن می خواندند و او شخصاً کشور را اداره می کرد ولی از سال 1962 میلادی برابر 1341 شمسی به جمهوری تبدیل شد. پایتخت یمن صنعا می باشد و محصول عمده آن قهوه، احشام، چوب های جنگلی، جو و گندم است.

تقسیمات کشوری
کشور یمن به 21 استان بخش شده است:
امانه عاصمه
استان عدن
استان تعز
استان لحج
استان اب
استان ابین
استان البیضاء
استان شبوه
استان حضرموت
استان مهره
استان حدیده
استان ذمار
استان صنعاء
استان المحویت
استان حجه
استان صعده
استان الجوف
استان مأرب سد مأرب
استان عمران
استان الضالع
استان ریمه

اقتصاد
فراورده های عمده آن قهوه، دام، چوب های جنگلی، جو و گندم است.

فرهنگ
مردم یمن به حسب استعداد آب و خاکشان از تمام اقوام عرب پیشرفته تر بوده اند. پس از اقامت ایرانیان در یمن قبل و بعد از اسلام مردانی بزرگی در علم و ادب از این ناحیه برخاستند.


منابع :

  1. دانشنامه رشد

  2. ویکی پدیا

https://tahoor.com/_me/Article/PrintView/24770