حضرت خضر علیه السلام

فارسی 3900 نمایش |

حضرت خضر، یکی از اولیاء یا پیامبران معاصر موسی پیغمبر (ع) بوده است. او همان عالمی بود که حضرت موسی به دیدارش رفت و صحبت هایی بین آنها رد و بدل شد! در قرآن کریم بدون ذکر نام، با عبارتی درخشان ستوده شده است. «عبدا من عبادنا اتیناه رحمة من عندنا و علمناه من لدنا علما؛ او یکی از بندگان ما بود که رحمت خود را به سوی او فرستادیم و از نزد خویش به او علم آموختیم.» (کهف/ 65)
قرآن کریم درباره حضرت خضر، چیزی غیر از وصف مذکور و داستان همراهی او با حضرت موسی، ذکری نکرده است ولی نام خضر در بعضی از ادعیه رسیده از ائمه مانند دعای "ام داود" در کنار نام پیغمبران آمده است. ولی روایات درباره حضرت خضر مختلف است. بعضی او را همان «الیسع» می دانند که نام او در قرآن آمده است. روایتی هم از امیرالمؤمنین (ع) که نام شش نفر از پیغمبران که هر کدام دو نام داشته اند، حضرت ذکر نمودند و خضر را هم یکی از پیغمبران و نام دیگر او را "تالیا" گفتند. نام اصلی او را "تالیا بن ملکان بن عامربن ارفخشدبن سام بن نوح (ع)" گفته اند.
از فرمایش امام صادق (ع) چنین برمی آید که خضر را خداوند به سوی قومش مبعوث کرد و او مردم را به توحید و اقرار به انبیای الهی و ایمان به کتابهایش دعوت می کرد. از معجزاتش این بود که بر هر زمین خشکی می نشست، زمین سبز و خرم می شد و دلیل نامش به خضر (سبز) نیز همین است. خضر، طولانی ترین عمر را دارد و از لحاظ اینکه خضر و الیاس هر دو در این جهان زنده و جاویدند، به یکدیگر شبیه اند! نقل است که آن دو، هر سال به حج می روند، کعبه را طواف می کنند ولی مردم آنها را نمی شناسند. خضر همه روزه در بیابانها و الیاس در میان دریاها می گردند، تا گم شدگان را به راه بیاورند. خواجه عبدالله انصاری گفته است که: حق تعالی با صفت عالمی و صفت حیات خود، در خضر متجلی شده، همچنان که با صفت کلام خود در موسی (ع) متجلی شده است.
روایات زیادی هم درباره ملاقات و دوستی ائمه اطهار با حضرت خضر نقل شده، و در بعضی روایات آنان خضر را برادر خود خطاب کرده اند. از حضرت رضا (ع) نقل شده که موقع قبض روح پیامبر (ص) که اهل بیت در خانه بودند، خضر به در خانه آمد و گفت: "السلام علیکم یا اهل البیت". امیرالمؤمنین فرمود: این برادرم خضر است که آمده به شما تسلیت بگوید. امام حسن عسگری (ع)، فرزند خود امام مهدی (ع) را به صحابی خود، احمدبن اسحاق، معرفی کرد و فرمود: مثل او در این امت، همچون مثل خضر است. چون در روایات آمده که امام دوازدهم شیعیان از جهاتی به خضر شباهت دارد.

منـابـع

سید محمدحسین طباطبایی- تفسیر المیزان- جلد 13

دائرةالمعارف تشیع

کلیــد واژه هــا

0 نظر ارسال چاپ پرسش در مورد این مطلب افزودن به علاقه مندی ها

0 نظر ارسال چاپ پرسش در مورد این مطلب افزودن به علاقه مندی ها