رساله نظام احسن در جهان هستی

English English 4550 Views |

این رساله از آثار با ارزش حکیم متاله و فقیه عارف حضرت آیت الله جوادی آملی می باشد که به یادبود شهید مظلوم آیت الله بهشتی به رشته تحریر در آمده است. این رساله به گفته مؤلف محترم به تناسب آشنایی معظم له با شهید مظلوم در جلسات درس فلسفه استاد علامه طباطبایی نگارش یافته است. موضوع این رساله پیرامون یکی از مسائل فلسفه الهی است.

زندگینامه (آیت الله عبدالله جوادی آملی)
آیت الله عبدالله جوادی آملی در سال 1312 هـ.ش در شهر آمل به دنیا آمد. پدر و جد ایشان از مبلغین اسلام و ارادتمندان به آستان ولایت بوده اند. آیت الله جوادی آملی پس از به پایان رساندن دوره ابتدایی در سال 1325 وارد حوزه علمیه آمل شد و تا سال 1329 در آن شهر به تحصیل علم پرداخت و پس از آن عازم حوزه علمیه مشهد شد ولی چون طلاب آنجا نسبت به علمای بزرگ مشهد تکریمی نداشتند، آنجا را ترک گفته و وارد حوزه علمیه تهران شد. ایشان با ورود به مدرسه مروی به خواندن رسائل و مکاسب اشتغال یافتند و پس از آن به فراگیری کفایة الاصول و علوم عقلی و نقلی پرداختند و پس از 5 سال عازم حوزه علمیه قم شدند و تاکنون در آنجا حضور داشتند. یکی از خدمات فرهنگی ایشان تأسیس موسسه تحقیقاتی و نشر اسراء در سال 1372 است. ایشان در مجلس خبرگان قانون اساسی و مجلس خبرگان رهبری در دوره های اول و دوم عضویت داشتند و همچنین یکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بوده اند و هم اکنون امامت نماز جمعه شهر مقدس قم را بر عهده دارند. از اساتید و دوستان ایشان می توان به آیت الله عزیرالله طبرسی، میرزا مهدی محی الدین الهی قشمه ای، آیت الله بروجردی، امام خمینی (ره) و علامه سید محمد حسین طباطبایی و... اشاره کرد. ایشان آثار و تألیفات بسیاری دارند از جمله: تسنیم، تفسیر قرآن کریم، تفسیر موضوعی قرآن کریم، رحیق مختوم، اسرار الصلوة، صهبای حج، ولایت فقیه و...

ساختاربندی کتاب:
این کتاب شامل یک مقدمه و چندین عنوان به شرح زیر است:
مقدمه- سبب تألیف این رساله- نظام احسن در جهان هستی- نظام احسن در عرفان- نظام احسن در فلسفه و برهان- خیر وجودی است و شر عدمی- اتحاد نظر افلاطون و ارسطو درباره عدمی بودن شر- نقدی بر سخن حکیم سبزواری- نقدی بر سخن حکیم متاله شیخ اشراق- نظام احسن در قرآن- توحید افعالی از نظر قرآن کریم- دوزخ و بهشت در نظام احسن از نظر قرآن کریم- شیطان و فرشته در نظام احسن از نظر قرآن کریم.

Sources

عبدالله جوادی آملی- رساله نظام احسن در جهان هستی

Keywords


0 Comments Send Print Ask about this article Add to favorites