عوامل ایجاد دشمنی و خصومت میان افراد بشر

English 1594 Views |

آنچه که موجب دشمنی و کینه توزی و عداوت میان بشر است مستند به عواملی است که ما نمونه ای از آنها را در اینجا متذکر می شویم:
1- خودخواهی افراطی که انسان را از برادرانش جدا می کند و آن دو را مانند دو دشمن خونخوار رویاروی هم قرار می دهد این صفت پلید معلول دوری از خدا است که اساسی ترین عامل وحدت انسان ها است.
2- نژادپرستی است که می تواند آتش خصومت را میان گروه های بشر شعله ور بسازد.
3- قدرت پرستی و سلطه جویی بر دیگر انسان ها است که ناشی از هدف دیدن خویشتن و وسیله دیدن دیگران می باشد. ای دو عامل (2 و 3) هم از نتایج خودخواهی است.
4- جهل به ارزش عالی انسانی.
5- جهل به حقیقت دین و هدف ها و علل آن. بنابراین جنگ هایی که دود از دودمان بشر در می آورد امور مزبوره بوده است که برای توجیه خویشتن به دفاع از دین و حق و عدالت تمسک می کند. او با این حرکت نابخردانه خود به بهانه دین و حق و عدالت خود همین حقایق را نابود می سازد!! و با توجه به این حقیقت است که ما می توانیم به خطای بعضی از مورخین جنگ های صلیبی آگاه شویم که گمان کرده اند یگانه علت جنگ های صلیبی انگیزه های دینی بوده است! حقیقت این است که زعما و فرماندهان آن جنگ ها توانسته بودند دین را بهانه نموده و یکی از فجیع ترین آدم کشی ها را که سه یا چهار قرن طول کشیده، خون بی گناهان را به زمین ریخته و موجب ناگواری ها و مصیبت های فراوان گشته است، به راه بیندازند.
6- آنچه که امروزه برای ما واجب می باشد این است که درباره وحدت کلمه ما اهل کتاب پیرامون ابراهیم و دین جهانی او که همه ما در آن مشترک می باشیم به یک نتیجه معین و مشخصی برسیم که مورد پذیرش همگان باشد.

Sources

محمدتقی جعفری- پیام خرد- صفحه 264-265

Keywords


0 Comments Send Print Ask about this article Add to favorites

For more information