مؤمن و توجه به هشدارها و پرهیز از خطرات

English 3984 Views |

در قرآن در سوره نور آیه 21 آمده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَن يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَا مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ؛ ای کسانی که ایمان آورده اید از گام های شیطان پیروی نکنید. هر کس پیرو گام های شیطان شود (گمراهش می سازد زیرا) او به فحشا و منکر فرمان می دهد و اگر فضل و رحمت الهی بر شما نبود هرگز احدی از شما پاک نمی شد، ولی خداوند هر که را بخواهد تزکیه می کند و خدا شنوای داناست».

پیام آیه
1- توجه به هشدارها و خطراتی که انسان را در پیمودن هر راهی تهدید می کند شرط خردورزی و رسیدن به مقصد است. پیمودن راه ایمان نیز چون آمیخته به خطرات و تهدیدات جدی است نیازمند هوشیاری و دقت ویژه ای است.
2- یکی از آفات مسیر ایمان، شیطان و توصیه هایی است که برای منحرف ساختن مؤمنان دارد. پیروی از مسیرهای پیشنهادی و سفارشی شیطان، بزرگترین آفتی است که ممکن است ایمان مؤمن را دستخوش خطر و آسیب جدی کند زیرا با پیروی از شیطان راه برای ارتکاب هر زشتی و بدی و ناپاکی هموار می شود و کم کم تمام آثار ایمان کم رنگ می شود و فروغ آن در دل به خاموشی می گراید.
3- توجه به اینکه انسان باایمان در هر شرایطی نیازمند لطف و عنایت و توفیق الهی است. توفیقی که اگر لحظه ای نباشد و انسان از بخشش و رحمت حق محروم بماند راه به هیچ مقصدی نخواهد برد و امکان پاکسازی روح و روان برایش وجود ندارد. پاکی دل و جان از ناپاکی ها و زشتی های معنوی تنها با دریافت فیض از خداوندی ممکن است که پاک مطلق، و پاکی آفرین در همه هستی است.
4- آخرین پیام این که مجموعه هستی در تصرف خدایی است که شنوای داناست و از صحنه علم و آگاهی او سرسوزنی خارج نیست و این بزرگ ترین مایه امید و دلگرمی برای مؤمن است، که می تواند با استمداد از خداوندی که شنوای داناست از خطرات آشکار و ناپیدای راه ایمان رهایی پیدا کند و با جانی پاک و دلی سرشار از پاکی در سایه سار نعمت آسمانی ایمان استقرار یابد و از برکات این گوهر قدسی بهره مند شود.

جمع بندی پیام ها
انسان باایمان همواره هم توجه خطرات و آفات راه است و هم برای مبارزه با آنها و ایستادگی در برابر آنها تنها از ذات مقدس الهی استمداد می جوید تا بتواند مسیر پر فراز و نشیب ایمان را تا پرواز کردن و رسیدن به نقطه اوج بپیماید.

Sources

سید محمدحسین طباطبائی- تفسیر المیزان

شیخ حویزی- تفسیر نور الثقلین

شیخ صدوق- امالی

شیخ صدوق- معانی الاخبار

شیخ کلینی- اصول کافی

راغب اصفهانی- مفردات

Keywords


0 Comments Send Print Ask about this article Add to favorites

For more information