مؤمن و کسب اجازه از رسول خدا برای کارهای مهم

English 3532 Views |

خداوند در قرآن در سوره نور آیه 62 میفرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّى يَسْتَأْذِنُوهُ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ فَإِذَا اسْتَأْذَنُوكَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَن لِّمَن شِئْتَ مِنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ؛ مؤمنان واقعی کسانی هستند که به خدا و رسولش ایمان آورده اند و هنگامی که در کار مهمی با او باشند، بی اجازه او جایی نمی روند. کسانی که از تو اجازه می گیرند، به راستی به خدا و پیامبرش ایمان آورده اند. در این صورت هرگاه، برای بعضی کارهای مهم خود از تو اجازه بخواهند به هر یک از آنها که می خواهی و صلاح می بینی اجازه بده و برایشان از خدا آمرزش بخواه که خداوند آمرزنده و مهربان است».

پیام آیه
1- ایمان به خدا از ایمان به به رسول خدا جدا نیست و هر کس خدا را پذیرفته است باید فرستادگانش را نیز پذیرفته باشد همانگونه که نمی شود انسانی به رسول خدا ایمان داشته باشد ولی به خداوند ایمان نداشته باشد زیرا رسول خدا سخنی از پیش خود ندارد و وظیفه ای جز ابلاغ رسالت الهی بر عهده ندارد.
2- تسلیم در برابر خدا و رسول، روح و اساس ایمان است. ایمان بدون تسلیم و پذیرش در واقع ایمان نیست. مؤمن حقیقی آن است که در ریز و درشت زندگی اش بر محور رضایت الهی و رسول خدا اقدام کند.
3- اقدامات مهم زندگی بیشتر از موضوعات جزئی و کوچک مورد تأکید است. اقداماتی که تصمیم گیری نسبت به آنها و تلاش درباره آنها بدون کسب اجازه از رسول خدا مشروعیت ندارد و کاری که مشروعیت نداشته باشد نه تنها کار ایمانی نیست بلکه آفتی بزرگ و جدی برای آن محسوب می شود.
4- اجازه پیامبر اجازه خداست و آمرزش او آمرزش الهی و اصولا تمام کارها و سخنان و اقدامات او مظهری از کارها و سخنان و اقدامات حضرت حق است. انسان باایمان با این نگاه و باور نسبت به رسول خدا باید زندگی اش را تنظیم کند تا بتواند از آثار و برکات ایمانش بهره مند شود.

جمع بندی پیام ها
همه چیز باید با رضایت الهی باشد و رضایت الهی منوط به کسب رضایت پیامبر خداست و جز این راهی بر دستیافتن به حقیقت ایمان وجود ندارد.

Sources

سید محمدحسین طباطبائی- تفسیر المیزان

شیخ حویزی- تفسیر نور الثقلین

شیخ صدوق- امالی

شیخ صدوق- معانی الاخبار

شیخ کلینی- اصول کافی

راغب اصفهانی- مفردات

Keywords


0 Comments Send Print Ask about this article Add to favorites

For more information