مؤمن و پرهیز از اقدام های ناآگاهانه

English 2559 Views |

در قرآن در سوره حجرات آیه 6 آمده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَأٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ؛ ای کسانی که ایمان آورده اید اگر شخص فاسقی خبری برای شما بیاورد درباره آن تحقیق کنید، مبادا به گروهی از روی نادانی آسیب برسانید و از کرده خود پشیمان شوید».

پیام آیه
1- در زندگی اجتماعی، انسان با افراد گوناگون ارتباط دارد نمی توان همه افراد یک جامعه را از جنبه های مختلف یکسان دانست. تفاوت روحیه ها و سلیقه ها و اعتقادات و باورها باعث تفاوت رفتار و گفتار انسان ها می شود.
2- تصمیم گرفتن و اقدام کردن به دنبال آن تصمیم، مخصوصا در ارتباط با دیگران باید بسیار حساب شده و سنجیده صورت پذیرد تا حقی از هیچ کس ضایع نشود.
3- شنیدن اخبار درباره دیگران از افراد مختلف نباید باعث اقدام فوری و عکس العمل سریع شود به ویژه اگر بازگو کننده خبر انسان فاسق و بدکرداری باشد.
4- پیشگیری از اقدامات نسنجیده و جلوگیری از پیامدهای تلخ و ناگوار لازمه زندگی عاقلانه هر انسانی است و انسان باایمان در این زمینه مسئولیت و وظیفه بیشتر و سنگین تری دارد.
5- اگر خداوندی که مؤمن به او ایمان دارد پیوسته آبروی مؤمن را پاس می دارد و نسبت به حفظ آن تأکید می کند باید که انسان باایمان هم در حد خویش و با توان محدودی که در اختیار دارد زمینه اقداماتی که آبروی افراد را در معرض تهدید قرار می دهد فراهم نسازد.

جمع بندی پیام ها
اگر ایمان را برگزیده ای همه جا آگاهانه عمل کن تا گرفتار پیامدهای مخرب و منفی نادانی نشوی و همیشه پیش از اقدام بیندیش تا پشیمانی را در هیچ صحنه ای مشاهده نکنی.

Sources

سید محمدحسین طباطبائی- تفسیر المیزان

شیخ حویزی- تفسیر نور الثقلین

شیخ صدوق- امالی

شیخ صدوق- معانی الاخبار

شیخ کلینی- اصول کافی

راغب اصفهانی- مفردات

Keywords


0 Comments Send Print Ask about this article Add to favorites