کتاب منزلت عقل در هندسه معرفت دینی

English English 3332 Views |

این کتاب علمی و ارزشمند یکی از آثار و تألیفات آیة الله عبدالله جوادی آملی است. این کتاب نظریه ای وحید و ایده ای متفرد است که توسط استاد فرزانه طی دو دهه اخیر به عنوان منزلت عقل در هندسه معرفت دینی مطرح شده است. این نوشتار مجموعه مباحثی است که استاد در فرصت های مناسب به خصوص روز وحدت حوزه و دانشگاه مطرح یا به صورت پیام های علمی به این دو نهاد علمی ارائه فرموده اند.

معرفی اجمالی نویسنده:
آیة الله عبدالله جوادی آملی، فقیه و مفسر معاصر شیعه، در سال 1312 هـ.ش در شهر آمل به دنیا آمد. پدر و جد ایشان از مبلغین اسلام و ارادتمندان به آستان ولایت بوده اند. آیة الله جوادی آملی پس از به پایان رساندن دوره ابتدایی در سال 1325 وارد حوزه علمیه آمل شدند و تا سال 1329 در آن شهر به تحصیل علم پرداخت و پس از آن عازم حوزه علمیه مشهد شد، ولی چون طلاب آنجا نسبت به علمای بزرگ مشهد تکریمی نداشتند، آنجا را ترک گفته و وارد حوزه علمیه تهران شد. ایشان با ورود به مدرسه مروی به خواندن رسائل و مکاسب اشتغال یافتند و پس از آن به فراگیری کفایة الاصول و علوم عقلی و نقلی پرداختند و پس از 5 سال عازم حوزه علمیه قم شدند و تاکنون در آنجا حضور داشتند. یکی از خدمات فرهنگی ایشان تأسیس مؤسسه تحقیقاتی و نشر اسراء در سال 1372 است. ایشان در مجلس خبرگان قانون اساسی و مجلس خبرگان رهبری در دوره های اول و دوم عضویت داشتند و همچنین یکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بوده اند و هم اکنون امامت نماز جمعه شهر مقدس قم را بر عهده دارند. از اساتید و دوستان ایشان می توان به آیة الله عزیزالله طبرسی، میرزامهدی محی الدین الهی قمشه ای، آیة الله بروجردی، امام خمینی (ره) و علامه سید محمدحسین طباطبایی و... اشاره کرد. ایشان آثار و تألیفات بسیاری دارند از جمله: تسنیم، تفسیر قرآن کریم، تفسیر موضوعی قرآن کریم، رحیق مختوم، اسرارالصلوة، صهبای حج، ولایت فقیه و حیات عارفانه امام علی (ع) و...

ساختار بندی کتاب: این کتاب در دو بخش به شرح زیر آمده است:
1- بخش اول: منزلت عقل؛ این بخش شامل 4 فصل است:
فصل اول: تحلیل مفاهیم پایه
فصل دوم: شان عقل در قلمرو دین
فصل سوم: نسبت عقل و نقل در قرآن
فصل چهارم: تعارض عقل و نقل
2- بخش دوم: آثار و نتایج هماهنگی و همتایی عقل و نقل
فصل اول: تعارض علم و دین
فصل دوم: اسلامی کردن علوم و دانشگاه ها
فصل سوم: تأثیر همگانی عقل و نقل در قلمرو علوم اسلامی
فصل چهارم: مسئله تفکیک
در انتهای کتاب، فهرست آیات، روایات، اشعار، اعلام و کتب و منابع نیز آورده شده است. این کتاب در سال 1386 توسط مرکز نشر اسراء در قم منتشر شده است و توسط احمد واعظی تنظیم شده است.

Sources

عبدالله جوادی آملی- منزلت عقل در هندسه معرفت دینی

نرم افزار اسراء

Keywords


0 Comments Send Print Ask about this article Add to favorites