جستجو

حاج میرزا حسین علوی سبزواری

حاج میرزا حسین علوی، معروف به میرزا حسین سبزواری، فقیه و فیلسوف بزرگ. پدرش میرزا حسن آزاد منجیری از سادات علوی و از حکما و فقهای معروف خراسان بود. حاج میرزا حسین در سال 1268 هـ. ق در سبزوار بدنیا آمد. فلسفه و حکمت را در سبزوار، نزد حکیم ملاهادی سبزواری تلمذ کرد و قبل از اینکه به عتبات عالیات مشرف شود، سال ها در حوزه درس این حکیم بزرگوار بود. بعد به عراق رفت. در علوم شرعیه، در فقه و اصول، از شاگردان برجسته زعیم بزرگ شیعه، میرزای شیرازی مرجع شیعه و صاحب فتوای تنباکو بود. عظمت و جلالت شان علمی حاج میرزا حسین از نامه ای که مرحوم میرزای شیرازی، استاد عالی قدرش به حاج میرزا ابراهیم شریعتمدار نوشته، روشن می شود:
"از فرستادن حضرت معظم له به ایران، بنا به تقاضای جنابعالی و سایر مومنان، چاره نیست لذا با نهایت سختی از مفارقت ایشان، وسائل حرکت جناب معظم له (حاج میرزا حسین سبزواری)، را فراهم نمودم. بحمد الله ایشان جامع کمالات علمیه و عقلیه، در نهایت تقوا و ثقه عدل، جلیل نبیل، مجتهد مطلق، جائز الحکم، نافذالامر! انشاء الله در آنچه می نویسند اگر جایی افاذه تازه و تحقیقی داشته باشند به جهت حقیر بفرستید تا من و رفقا مستفیض شویم!".
حوزه علمی سبزوار هم که در زمان ملاهادی سبزواری قریب هزار نفر طلبه داشت، در نسل بعد، توسط همین فقیه بزرگوار حاج میرزا حسین سبزواری ادامه داشت و اداره شد. ایشان شاگردان بزرگی تربیت کرد که از آن جمله:

1- آیت الله حاج میرزا حسن سیادتی (که در این اواخر ریاست علمی سبزوار با ایشان بود)
2- میرزا آقا فاضل هاشمی، سید عبدالله برهان
3- شیخ محمد ابراهیم مدرس اسراری، از نوادگان دختری ملاهادی سبزواری که در مدرسه معروف حاجی که مدرسه جد امجد خود در سبزوار مشغول به تدریس فقه، اصول و فلسفه بود.
4- سید حسن امین الشریفه سبزواری و عده ای دیگر از علمای مبرز سبزوار

تالیفات و آثار میرزا حسین سبزواری
1- حاشیه بر رساله حجیت ظن و اصالة البرائه، شیخ مرتضی انصاری
2- «ارجوزه» (اشعار) در فلسفه و حکمت متعالیه
3- تفسیر آیة الخلافه
4- معجم المولفین از اعیان الشیعه جلد 27

منابع

  • شیخ مرتضی انصاری- معجم المولفین از اعیان الشیعه
  • سید محمدکاظم موسوی بجنوردی- دائرة المعارف تشیع- جلد 9

کلید واژه ها

علم اصول فقها فقه حاج میرزا حسین علوی سبزواری مرجعیت

مطالب مرتبط

طبقه پیشوایان فقه اهل سنت سید محمد کاظم طباطبائی یزدی حاج آقا رضا همدانی محدث نوری شیخ طبرسی محمدبن ادریس حلی حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی

اطلاعات بیشتر

ابزار ها