ظهور امام و رجعت، مقدمات وقوع قیامت

در اخبار اهل بیت (ع) برای علایم قیامت مطالب بسیاری وارد شده است و اصولاً برای مقدمات قیامت علاوه بر علایم خود قیامت باید دو مرحله قبلی آن طی شود؛ یکی ظهور حضرت قائم آل محمد (ع) و دیگر رَجْعت آل محمد (ع). برای تحقق این دو موضوع هیچ جای شبهه و تردید نیست. موضوع ظهور حضرت مهدی (ع) متفقٌ علیه جمیع طوایف و مذاهب مسلمین است. و رجعت آل محمد (ع) از مسلمات شیعه می باشد، و در سابق الایام وجه مائز شیعه را از غیر شیعه به امامت و رجعت می دانستند. و در این زمینه در تاریخ و سِیَر و اخبار مطالب فراوانی است. و به طور کلی برای تکامل عالم و بشریت، سه مرحله متناوب و متوالی باید پیموده شود:
اول: ظُهور حضرت مهدی (عج) که در آن بشریت راه سریعی را به سوی کمال طی می کند.
دوم: رجعت که در آن با پیدایش ظهورات و انوار و رجوع ائمه (ع) به دنیا، تمام مراحل استعدادیه مردم که در زمان آن بزرگواران به مرحله فعلیت نرسیده است به فعلیت و تحقق می رسد.
سوم: قیامت که موجب تکامل دو دوره سابق و از دست دادن انیات و طلوع صفت جلال حضرت کبریایی و مندک شدن هویات و شخصیات به ظهور حقیقت در عوالم است.
این سه مرحله بر یکدیگر مترتب بوده و تا اولی طی نشود دومی نخواهد شد، و تا دومی متحقق نگردد سومی تحقق نخواهد یافت. درباره علایم ظهور و علایم رجعت و قیامت، اخبار بسیاری وارد شده است و بزرگان در کتب ضبط نموده اند؛ گرچه اطمینان به صحت همه آنها نیست، و در آنها اخبار ضِعاف بسیار است. ولی از مجموع آنها اجمالاً استفاده می شود که هر یک از این سه مرحله از ظهور و رجعت و قیامت دارای مشخصات و علایم و آثاری مختص به خود هستند. علاوه بعضی از آنها دارای سندهای صحیح بوده و طبق قواعد اصولیه، از نقطه نظر پذیرش قابل قبول است؛ چه روایاتی که از رسول اکرم (ص) صادر شده و چه از ائمه اهل بیت (س).


منابع :

  1. سید محمد حسینی تهرانی- معادشناسی جلد 4- صفحه 15-17

https://tahoor.com/_me/Article/PrintView/25500