اهمیت جهاد و مجاهده از نظر رسول اکرم (ص)

جهاد یک قانون عمومى در عالم آفرینش است، و همه موجودات زنده جهان اعم از نباتات و حیوانات به وسیله جهاد موانع را از سر راه خود بر مى دارند، تا بتوانند به کمالات مطلوب خود برسند. و همین است که رسول اکرم (ص) مى فرماید: «فمن ترک الجهاد البسه الله ذلا و فقرا فى معیشته و محقا فى دینه ان الله اعز امتى بسنابک خیلها و مراکز رماحها». آن کس که جهاد را ترک گوید، خدا بر اندام او لباس ذلت مى پوشاند، و فقر و احتیاج بر زندگى، و تاریکى بر دین او سایه شوم مى افکند، خداوند پیروان مرا به وسیله سم ستورانى که به میدان جهاد پیش مى روند و به وسیله پیکانهاى نیزه ها، عزت مى بخشد. و به مناسبت دیگرى مى فرماید: «اغزوا تورثوا ابنائکم مجدا» جهاد کنید تا مجد و عظمت را براى فرزندانتان به میراث بگذارید.
پیغمبر اکرم (ص) فرمود: «من لم یغز و لم یحدث نفسه بغزو مات علی شعبه من النفاق» آنکس که جهاد نکرده باشد و یا لااقل آرزوی جهاد را در دل خود پرورش نداده باشد (حدیث نفس به جهاد نکرده باشد) یعنی فکر و اندیشه جهاد در قلبش نباشد، چنین کسی می میرد با نوعی از نفاق. یعنی در عمق روح این آدم نوعی نفاق وجود خواهد داشت. یعنی اسلام از جهاد و لااقل آرزوی جهاد جدا شدنی نیست، صداقت اسلام انسان با این معیار شناخته می شود. و ایشان درباره عظمت و آثار جهاد می فرمایند: «الخیر کله فی السیف و تحت ظل السیف» خیر و برکت در شمشیر و زیر سایه شمشیر است. و نیز می فرماید: «ان الله اعز امتی بسنابک خیلها و مراکز رماحها»، خداوند امت مرا به وسیله سم اسبها و فرودگاه نیزه ها عزیز ساخت. یعنی امت اسلام مساوی است با امت قوت و امت قدرت. اسلام دین قدرت و قوت و دین مجاهد ساز است. ویل دورانت در تاریخ تمدن خویش می گوید: هیچ دینی به اندازه اسلام امت خویش را به سوی قدرت و قدرت نخوانده است. حدیث دیگری هست که از رسول خدا پرسش شد «ما بال الشهید لا یفتن فی قبره؟»، چرا شهید در قبر، مورد آزمایش (سؤال و جواب قبر و برزخ) واقع نمی شود؟ فرمود: «کفی بالبارقه فوق راسه فتنه»، «شهید در زیر برق شمشیری که بالای سرش بود آزمایش خویش را انجام داد و پیشاپیش پاسخ همه پرسشها را دارد». یعنی شهید عملا صداقت و حقیقت خود را ظاهر کرد، لهذا موردی برای سؤال و جواب عالم برزخ باقی نمی ماند.
پیامبر اکرم (ص) در حدیثی پر معنا می فرماید: «ثلاث تخرق الحجب، و تنتهى الى ما بین یدى الله: صریر اقلام العلماء، و وطى اقدام المجاهدین، و صوت مغازل المحصنات»، «سه صدا است که حجاب ها را پاره مى کند و به پیشگاه با عظمت خدا مى رسد: صداى گردش قلمهاى دانشمندان به هنگام نوشتن، و صداى قدمهاى مجاهدان در میدان جهاد، و صداى چرخ نخ ریسى زنان پاکدامن». البته تمام آنچه گفته شد درباره قلمهائى است که در مسیر حق و عدالت، و در صراط مستقیم، گردش مى کند، اما قلمهاى مسموم و گمراه کننده بزرگترین بلا، و عظیم ترین خطر براى جوامع انسانى محسوب مى شود. بنابراین باید توجه داشت که جهاد، تنها به معنى جنگ و نبرد مسلحانه نیست بلکه هر نوع تلاش و کوششى را که براى پیشبرد اهداف مقدس الهى انجام گیرد، شامل مى شود، و به این ترتیب علاوه بر نبردهاى دفاعى و گاهى تهاجمى، مبارزات علمى، منطقى، اقتصادى، فرهنگى و سیاسى را نیز در بر مى گیرد. روح مسلمان همیشه باید آماده جنگ باشد.


منابع :

  1. مکارم شیرازی- تفسیر نمونه- ج 4 ص 82-81- ج 24 ص 378

  2. مرتضی مطهری- آشنایی با قرآن 3 -ص 173-172

  3. مرتضی مطهری- قیام و انقلاب مهدی- ص 80-79-78

https://tahoor.com/_me/Article/PrintView/27088