معنای زندگی و حیات در دین اسلام
فارسی 4495 نمایش |زندگی یعنی چه؟ زندگی یعنی بینائی و توانائی، تفاوت زنده با مرده در همین جهات است بهر درجه که بینائی و توانائی بیشتر شود، حیات بیشتر است ما چرا به خداوند کلمه حی را اطلاق میکنیم: «الله لا اله الا هو الحی القیوم؛ خداست كه معبودى جز او نيست زنده و برپادارنده است» (بقره/ 255) و یا: «توکل علی الحی الذی لا یموت؛ بر آن زنده که نمیمیرد توکل کن» (فرقان/ 58). چرا به خدا میگوئیم زنده؟ آیا معنی زندگی این است که قلب و خونی وجود داشته باشد؟ قلب حرکت بکند؟ به این معنی که خدا زنده نیست، خدا که قلب ندارد، خدا که رگ و خون و بدن ندارد.
خود زندگی غیر از شرایط زندگی است:
آیا زندگی یعنی نفس کشیدن و هوا را فرو بردن و بیرون دادن؟ نه، این معنی زندگی نیست، اینها برای ما شرایط زندگی است نه خود زندگی. خود زندگی، بینائی به معنی دانائی و توانائی است ما از آن جهت به خدا حی مطلق میگوئیم که دانا و توانای مطلق است، از آن جهت به خداوند تبارک و تعالی حی میگوئیم که آثار حیات بر وجود مقدس او بار میشود رأفت است، رحمت است، رحیم و رحمن است، پس زندگی یعنی دانائی و توانائی و برنامه اسلام برنامه دانائی و توانائی است، همان برنامه ای که قرنها اسلام آن را در عمل پیاده کرد پس آن طرز تفکری که نتیجه اش دانایی یا توانائی نباشد، و نیز طرز تفکری که نتیجه اش سکون و عدم تحرک و بی خبری و بی اطلاعی باشد، از اسلام نیست.
اسلام دین حیات است دین حیات، با بی خبری ناسازگار است، دین حیات با ناتوانی و عجز ناسازگار است. شما همین را میتوانید به عنوان یک مقیاس کلی برای شناخت اسلام همیشه در دست داشته باشید. اسلام کوشش و سعی بلیغ دارد که در تعلیمات خود سرنوشت انسان را وابسته به عمل او معرفی کند، یعنی انسان را متکی به اراده خودش بکند. اسلام میگوید ای انسان سعادت تو به عمل تو بستگی دارد، شقاوت تو هم به عمل تو بستگی دارد آیا عمل انسان به چه چیز بستگی دارد؟ به خواست و اراده خود انسان، در نتیجه انسان یک موجود متکی به خود و متکی به کردار و شخصیت خود میشود آیا فکر میکنید این مسئله شوخی است که به بشر بگویند: «و ان لیس للانسان الا ما سعی؛ و اينكه براى انسان جز حاصل تلاش او نيست» (نجم/ 39) از این صریحتر دیگر نمیشود برای انسان جز آنچه با سعی و کوشش و عمل به دست آورده چیزی نیست با یک حصر عجیبی میگوید، این خودش عامل تحرک است، عامل بیداری و بینائی و توانائی است.
منـابـع
مرتضی مطهری- حق و باطل- صفحه 120-118
کلیــد واژه هــا
0 نظر اشتراک گذاری ارسال چاپ پرسش در مورد این مطلب افزودن به علاقه مندی ها