آثار باستانی کشتی نوح و توسل به معصومین علیهم السلام
فارسی 8019 نمایش | اینک شرحی از دعا و توسل حضرت نوح (ع) را که از اکتشافات اخیر است و سند زنده و تاریخی از جهت نورانیت خمسه طیبه است از مجله «مکتب اسلام» می آوریم و برای آنکه امانت در نقل رعایت شود ما در اینجا عین مطالب مندرجه در این شماره را بدون هیچ کم و کاستی و بدون هیچ زیادتی بیان می کنیم تا بر اهل نظر مطلب روشن شود:
یک سند زنده و تاریخی بر حقانیت دین اسلام و مذهب تشیع
مجله رسمی و پر تیراژ «اتفاد نیزوب» شوروی که به طور ماهانه منتشر می شود، گزارش عجیب زیر را که هم از نظر باستانی بسیار ارزنده و جالب است و هم از نظر دینی عالی ترین دلیل بر عظمت قرآن و عقاید دینی ماست، درج نموده است و به دنبال آن عده ای از نویسندگان انگلیسی، مصری، پاکستانی و... آن مقاله را از روسی به انگلیسی و عربی و اردو ترجمه نموده و در مجله ها و روزنامه های محلی خود نقل کرده اند؛ اینک ما خلاصه آن را با توضیح درباره ارزش علمی و دینی آن از نظر خوانندگان ارجمند می گذرانیم:
گزارش بسیار جالب باستان شناسی شوروی درباره کشتی حضرت نوح
مجله نامبرده در شماره دوم 1953 می نویسد: «هنگامی که باستان شناسان روسی در منطقه ای معروف به «وادی قاف» مشغول حفاری و جستجوی آثار باستانی بودند، در اعماق زمین به چند پاره تخته قطور و پوسیده ای بر خوردند که بعدا معلوم شد این تخته ها قطعات جدا شده از کشتی نوح بوده و بر اثر تحولات دریایی و زمینی در طول حدود 5000 سال همچنان در دل زمین باقی مانده است. برخورد به این تخته ها نظر محققین باستان شناس را آنچنان به خود جلب نمود که دو سال دیگر به کنجکاوی و تعقیب عملیات حفاری خود پرداخته و بالاخره در همان منطقه به یک قطعه تخته دیگری بر خوردند که به صورت لوحی طبق کلیشه صفحه زیر، چند سطر کوتاه از کهن ترین و ناشناخته ترین خطوط بر روی آن منقوش بود. اما بسیار شگفت آور بود که این تخته لوح بدون اینکه پوسیده یا متحجر شده باشد، آنچنان سالم و دست نخورده باقی مانده که هم اکنون در موزه آثار باستانی مسکو در معرض دید توریست ها و تماشاگران خارجی و داخلی است. بر اثر این اکتشاف، اداره کل باستان شناسی شوروی برای تحقیق از چگونگی این لوح و خواندن آن، هیئتی مرکب از هفت نفر از مهمترین باستان شناسان و اساتید خط شناس و زبان دان روسی و چینی را مأمور تحقیق و بررسی نموده که نام آنها بدین گونه است :
1ـ "پرفسور سولی نوف"، استاد زبان های قدیمی و باستانی در دانشکده مسکو.
2ـ "ایفاهان خینو"، دانشمند و استاد زبان شناس در دانشکده لولوهان چین.
3ـ "میشانن لوفارنک"، مدیر کل آثار باستانی شوروی.
4ـ "تانمول گورف"، استاد لغات در دانشکده کیفزو.
5ـ "پرفسور دی راکن"، استاد باستان شناس در آکادمی علوم لنین.
6ـ "ایم احمد کولا"، مدیر تحقیقات و اکتشافات عمومی شوروی.
7ـ "میچر کولتوف"، رئیس دانشکده استالین.
این هیئت پس از 8 ماه تحقیق و مطالعه و مقایسه حروف آن با نمونه سایر خطوط و کلمات قدیم، متفقا گزارش زیر را در اختیار باستان شناسی شوروی گذاشت:
1ـ این لوح مخطوط چوبی از جنس همان پاره تخته های مربوط به کاوش های قبلی و کلا متعلق به کشتی نوح بوده است؛ منتهی لوح مزبور مثل سایر تخته ها آنقدرها پوسیده نشده و طوری سالم مانده که خواندن خط های آن به آسانی امکان پذیر می باشد.
2ـ حروف و کلمات این عبارات به لغت سامانی یا سامی است که در حقیقت ام اللغات (ریشه لغات) و به سام بن نوح منسوب می باشد.
3ـ معنای این حروف و کلمات بدین شرح است:
«ای خدای من! و ای یاور من! به رحمت و کرمت مرا یاری نما! و به پاس خاطر این نفوس مقدسه: محمد، ایلیا (علی)، شبر (حسن)، شبیر (حسین)،فاطمه، آنان که همه بزرگان و گرامی اند، جهان به برکت آنها برپاست، به احترام نام آنها مرا یاری کن! تنها تویی که می توانی مرا به راه راست هدایت کنی!»
بعدا دانشمند انگلیسی "این ایف ماکس"، استاد زبان های باستانی در دانشگاه منچستر، ترجمه روسی این کلمات را به زبان انگلیسی بر گردانید، و عینا در مجله ها و روزنامه ها نقل و منتشر گردید. سپس دانشمند و محدث عالی مقام پاکستانی حکیم سید محمود گیلانی که یک موقع مدیر روزنامه «اهل الحدیث» پاکستان (و نخست از اهل تسنن بوده و بعدا از روی تحقیق به آئین تشیع گرائیده) آن گزارش را به زبان اردو در کتابی به نام «ایلیا مرکز نجات ادیان العالم» ترجمه و نقل کرده است. (کتاب «ایلیا...» به زبان اردو). آنگاه مجله «بذره» نجف در شماره های شوال و ذوالقعده 1385، سال اول، صفحه 78 الی 81 زیر عنوان نام های مبارکی که حضرت نوح بدان توسل جست، از اردو به عربی ترجمه و نقل کرده است.
اکتشاف کشتی نوح دلیلی در اثبات حقانیت مذهب تشیع
اکنون لازم می نماید به طور فشرده توجه خوانندگان ارجمند را به نکاتی چند معطوف نمائیم؛ تا بیشتر به ارزش علمی و تاریخی این اکتشاف باستانی معتقد شوند:
1ـ آنکه اکتشاف این تخته ها و لوح، یکی از دلایل بر اصالت و واقعیت داستان های قرآن مجید و احادیث دینی است که مشروحا حاکی از قضیه کشتی نوح و ماجرای آنست؛ همچنان که مورخان اسلامی و غیر اسلامی نیز نوشته اند.
2ـ آنکه معتقدات شیعه درباره اهل بیت از روی تمایلات و اغراض شخصی رهبران شیعی و مؤلفین نیست، بلکه بر مبنای یک سلسله حقایق علمی و واقعیت های تاریخی است که شیعه خود را ناگزیر از تسلیم در پابند شدن به آن دیده و در نتیجه پیروی اهل بیت را انتخاب کرده است.
بدیهی است استمداد نوح پیامبر از خاندان رسالت و نقش نام های آنان بر کشتی، چند هزار سال قبل از نزول قرآن و پیدایش اسلام و انشعاب مسلمانان به فرقه های مختلف و متضاد شیعه و سنی بوده و جز از روی الهام از مبدأ اعلی و اشاره غیبی به هیچ چیز نمی توان آن را تفسیر کرد. درست است که حضرت نام های مقدس: محمد (ص)، علی (ع)، حسن (ع)، حسین (ع) و فاطمه (س) را به عنوان دعا و به عنوان تبرک نقش بر لوح نمود؛ اما در حقیقت این یک پیشگویی عجیب از دوران های خیلی دور و دراز، درباره پیدایش خاندان وحی و رسالت بوده است که با فاصله حدود 5000 سال پس از طوفان، قدم به عرصه گیتی گذاشتند.
جالب آنکه برخورد به یک چنین اثر باستانی در یک کشور غیر دینی و به دست یک عده افراد غیر مسلمان و بالاخره در محیطی اتفاق افتاده که از نیم قرن پیش دین و عقیده به مبدأ و معاد و وحی و رسالت را کنار گذارده و تنها از دیده محدود مادیگری به جهان و آنچه در آنست می نگرند. ناگفته معلوم است که ماجرای این لوح به نسبت ارزش و اهمیتی که از دید باستان شناسان دنیای روز دارد، نیز ارزش دینی و مذهبی برای مسلمانان به ویژه شیعیان داشته و دارد.
منـابـع
سید محمد حسینی تهرانی- معادشناسی جلد 9- صفحه 197-204
کلیــد واژه هــا
0 نظر اشتراک گذاری ارسال چاپ پرسش در مورد این مطلب افزودن به علاقه مندی ها