جستجو

طبقات موبدان (روحانیان) در ایران قبل از اسلام

سعید نفیسی در کتاب "تاریخ اجتماعی ایران" می گوید:
در دوره قبل از اسلام طبقه روحانیان در ایران برتری کامل در همه شؤون اجتماعی داشتند.
روحانیان به سه دسته تقسیم می شدند: نخست موبدان بودند. سرکرده موبدان، به عنوان موبدان موبد، یا موبد موبدان در پایتخت، اول شخص مملکت و دارای اختیارات نامحدود بوده است.
پس از موبدان طبقه هیربدان بودند که قضاوت و تعلیم و تربیت فرزندان سپرده به ایشان بوده است، و در این دوره تعلیم و تربیت و فراگرفتن علوم متداول انحصار به موبدزادگان و نجیب زادگان داشته و اکثریت نزدیک به اتفاق فرزندان ایران از آن محروم بوده اند.
پس از هیربدان، طبقه آذربدان بودند که حکم متولیان و خادمان آتشکده ها و موقوفات بسیار آنها را داشته اند و وظیفه ایشان نخست نگهداری آتش های مقدس هر آتشکده ای و سپس شست و شو و پاکیزه نگاه داشتن محوطه آتشکده و اداره کردن مراسم دینی مانند نمازها و جشنهای مختلف برای کودکان و زناشویی ها و مراسم مردگان بوده است. (تاریخ اجتماعی ایران، ج2/ ص26و25).

منابع

  • مرتضی مطهری- خدمات متقابل ایران و اسلام- صفحه 256-255

کلید واژه ها

اسلام تاریخ روحانیت ایران

مطالب مرتبط

یکی از جنبه های تأثیر اسلام بر اندیشه ایرانیان از بین رفتن نظام طبقاتی بوسیله اسلام آثار تعالیم اسلام در انقراض مزدکیان دین اسلام و ایرانیان نسبت ایران و دین اسلام انتقال فلسفه یونانی به عالم اسلامی (حوزه اسکندریه) انتقال فلسفه یونانی به عالم اسلامی (نقش ساسانیان)

اطلاعات بیشتر

ارکان جامعه ایران قبل از اسلام از بین رفتن نظام طبقاتی توسط اسلام

ابزار ها