جستجو

توصیف امام علی علیه السلام از عثمان ابن مظعون

امیرالمؤمنین (ع) در شرح حال صحابی بزرگوار عثمان بن مظعون میفرماید: «در زمان گذشته یک برادر الهی داشتم که مقام و منزلت او در چشم من بسیار بزرگ و عظیم می نمود، به علت آنکه دنیا در چشم او بسیار پست و حقیر بود. و او از تسلط نفس اماره و شهوت شکم بیرون بود؛ چیزی را که نمی یافت اشتها نمی کرد، و چون چیزی را می یافت، آن را بسیار بکار نمی بست. و بیشتر از اوقات ایام و روزگار خاموش بود؛ و اگر احیانا سخنی می گفت، چنان سخنش مغزدار و پر حقیقت بود که دیگر مجال سخن برای گویندگان نمی گذاشت و چون آب زلال عطش پرسش کنندگان را فرو می نشاند. و مرد متواضع الحال و ضعیفی بود که دیگران بدین لحاظ او را بزرگ نمی شمردند و شرائط آداب و حقوق او را رعایت نمی کردند و به او به دیده حقارت می نگریستند؛ ولیکن در مقام جد و دفاع از حق و حریم خدا چون شیر ژیان و چون افعی پر زهر بیابان حمله می نمود. در مقام استدلال از هیچ حجت و برهانی فروگذار نبود، مگر آنکه خود به قضاوت حق و راستین خود متکی بوده و با بصیرت کامل در آن امر وارد می شد؛ و بنابراین هیچ استدلالی نمی کرد مگر آنکه حاکم و پیروز می شد. و در امری که در امثال و اشباه آن عذر مردم قبول می شد، هیچکس را ملامت نمی کرد مگر آنکه در وهله اول اعتذار او را می شنید. و ابدا از درد، شکوه و گلایه نمی کرد مگر بعد از آنکه آن درد برطرف شده و بهبودی حاصل گشته بود. آنچه می گفت خود نیز عمل می نمود؛ و آنچه را که عمل نمی نمود در آن باره چیزی نمی گفت. و زمانی که در تکلم با غیر بیشتر ساکت بوده و مغلوب کلام غیر واقع می شد، هیچگاه مغلوب سکوت نشده و نفسش از اراده سکوت بیرون نمی رفت و پیوسته زمام کلام و سکوت خود را در دست داشت. و رغبت و میل او به شنیدن زیادتر بود، از سخن گفتن. و زمانی که بالبداهه و ناگهان دو امر بر او روی می آورد که ناچار باید یکی از آندو را بجای آورد، آن یک را که موافق رضای نفس أماره و هوای خویشتن بود ملاحظه نموده و آنرا مخالفت می کرد.
پس ای مردم! شما نیز بدین اخلاق پسندیده و صفات حمیده بگروید، و آن را گرفته و در کانون دل خود جا دهید، و در این باره به مسابقه پرداخته و در میدان سبق گوی سبقت را از همگنان بربائید. و اگر تا این حدی که بیان شد در خود استعداد و استطاعت آنرا نمی یابید، پس بدانید که بهره مندی کم، بهتر از ناکامی و محرومیت بسیار است.»
یعنی به هر مقدار که میتوانید عمل نموده و خود را به حریم نزدیک نمائید، و به علت صعوبت آن بکلی دست از آن نشوئید و مأیوس نشوید که: منفعت قلیل بهتر از ضرر کثیر، و دریافت کم بهتر از ترک بسیار است.

منابع

  • سید محمدحسین حسینی طهرانی- معادشناسی 2- صفحه 90-87

کلید واژه ها

عثمان ابن مظعون فضایل اخلاقی امام علی (ع) حدیث اولیای الهی اصحاب پیامبر اکرم

مطالب مرتبط

سخنان امام علی علیه السلام به حارث درباره فضائل و مقامات خود کرامت نفس و بزرگواری روح در کلام امام علی (ع) حذیفة بن یمان (حُذَیفَةِ بنِ یَمان) وصیت نامه امام علی علیه السلام سخنان امیرالمؤمنین در باب امور کارگزاران احسان بی منت بر مردم در نامه امیرالمؤمنین به مالک اشتر دستور امام علی علیه السلام به خودسازی در نامه آن حضرت به مالک اشتر

اطلاعات بیشتر

اوصاف و حالات اولیاء الهی از نظر امام علی (ع)

ابزار ها