جستجو

اجتماع ارواح مؤمنین در شب های جمعه در بیت المقدس

در روایتی وارد است که: ارواح مؤمنین در شب های جمعه در صخره بیت المقدس مجتمع می شوند. در تفسیر علی بن ابراهیم در ذیل آیه «فریق فی الجنة و فریق فی السعیر»؛ «گروهی در بهشت و گروهی در دوزخند.» (شوری/7 روایت مفصلی را، راجع به نبرد امیرالمؤمنین (ع) با معاویه اطلاع ملک روم از این قضیه، بیان میکند و میگوید که: ملک روم نامه ای به حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام و نامه دیگری به معاویه نوشت که اعلم اهل بیت خود را بفرستید تا من از آنها سؤالاتی کنم، و سپس در انجیل نظر کنم و پس از آن به شما خبر دهم که کدامیک از شما به امر خلافت سزاوارترید. معاویه یزید را فرستاد، و امیرالمؤمنین امام حسن مجتبی (ع) را فرستادند. و سپس قضیه را مفصلا شرح میدهد تا میرسد به آنکه میگوید:
از جمله سؤالاتی که از امام حسن (ع) نمود این بود که ارواح مؤمنین پس از مرگ کجا جمع می شوند؟ حضرت فرمود: «اجتماع می کنند در نزد سنگ بیت المقدس در شب جمعه و بیت المقدس عرش نزدیک خداست. و از آنجا خداوند زمین را پهن کرد و بگستراند و به بیت المقدس زمین را در هم می پیچد، و از آنجا محشر به پا میگردد و از آنجا پروردگار ما بر فرشتگان و آسمان استیلا پیدا نموده و محیط شد».
سپس ملک روم از ارواح کفار و محل اجتماع آنان پرسش کرد. حضرت فرمود: «اجتماع می کنند در وادی حضرموت در پشت شهر یمن و سپس خداوند بر می انگیزد آتشی را از طرف مشرق و آتشی را از طرف مغرب، و به دنبال آنها دو باد تند را بر می انگیزد، پس مردم محشور میگردند».

منابع

  • مرتضی مطهری- آشنایی با قرآن جلد9- صفحه 276-278

کلید واژه ها

روح برزخ بیت المقدس جمعه ویژگی های امام امامت

مطالب مرتبط

زندگی پس از مرگ مقام ممتاز اهل بیت علیهم السلام در نهج البلاغه امامت به مفهوم حجت در نهج البلاغه نمونه هایی از تسبیح و سخن گفتن موجودات با انسانها تفکیک ناپذیری تمسک به قرآن و اهل بیت عصمت امام از نظر شیعه مسئله تنصیص امامت از نظر شیعه

اطلاعات بیشتر

تجمع ارواح مؤمنان و کافران در وادی السلام نجف و برهوت یمن

ابزار ها