جستجو

طه حسین

طه حسین، ادیب، نویسنده، سخنور بزرگ مصری و ناقد معاصر عرب. از پیشگامان جنبش نوگرایی در مصر بود که در سال 1889 میلادی به دنیا آمد. در کودکی بر اثر عفونت چشم و درمان غلط بیماری، نابینا شد و با اینکه این واقعه قبل از سن 6 سالگی اش بود، ولی نبوغ و استعدادش از همان زمان مشاهده و در 7 سالگی قرآن را حفظ کرد. مدتی در محضر یک معلم سنی بود که این، باعث شد که در نوجوانی راهی «دانشگاه الازهر» مصر شود و در آنجا علوم اسلامی را فرا گیرد. از آغاز سال 1908 میلادی، که دانشگاه قدیمی غیرمذهبی مصر تأسیس شد، او به آنجا رفت و از محضر درس استادان خارجی بهره های فراوان برد و زبان فرانسه را یاد گرفت و در رشته الهیات و ادبیات عرب تحصیل کرد و با وجود نابینایی و تهیدستی، خیلی زود جایی برای خودش در آن دانشگاه باز کرد. اولین دانش آموخته این دانشگاه بود که به دریافت دکترا (پی اچ دی) نائل شد و رساله دکترای خود را تحت عنوان «ذکری ابی العلاء = یادبود ابی العلاء» نوشت.
در همین سال از طرف دانشگاه مصر به فرانسه رفت و در «دانشگاه مونیلیه» شروع به تحصیل کرد. سال 1919 م، رساله دکترای دیگری درباره "ابن خلدون" و فلسفه اجتماعی او نوشت. مجددا به مصر برگشت و استاد تاریخ قدیم یونان و روم شد و تا سال 1925، در همین سمت بود. از همین سال به بعد در دانشکده ادبیات، استاد تاریخ عرب و از بنیانگذاران «دانشگاه اسکندریه» شد. طه حسین، از محدودیت تفکر استادان خودش رنج می برد به گونه ای که وقتی سال 1926، کتاب معروف خود «فی شعر الجاهلی» را منتشر کرد و منکر شعر جاهلی شد، غوغایی سخت برپا شد که مجبور شدند نسخه های کتاب را جمع آوری کنند.
طه، در سال 1928 م رئیس دانشکده ادبیات و سال 1950 م، وزیر فرهنگ شد. در دوران وزارت خود، تعلیمات متوسطه و تعلیمات فنی را رایگان کرد و قصد داشت که تعلیمات دانشگاهی را نیز رایگان کند که موفق نشد. زیرا معتقد بود که آموزش، برای مردم مانند آب و هوا امری ضروری است و بر اهمیت دموکراتیک بودن آموزش و تحصیل، همیشه تأکید داشت. از سال 1952 م، به بعد فقط به کارهای ادبی و تحقیقی پرداخت و یکی از هواداران سرسخت انقلاب 1952 مصر بود. طه حسین، علاوه بر درجه دکترا دانشگاه فرانسه و قاهره، دکترای افتخاری از «دانشگاه کمبریج» و مادرید و نشان لژیون دونور می باشد و عضو چندین مجمع علمی است. وی در سال 1973 میلادی در سن 84 سالگی درگذشت. او رمان ها و رساله های بسیاری نوشت ولی بیشتر در غرب، به خاطر زندگینامه خود نوشته اش، بنام «الایام = روزگار» مشهور شد. آثار دیگری از او هست که برخی از آنها عبارتست از:
1- قادة الفکر = پیشروان فکر
2- حدیث الاربعاء = سخن روزهای چهارشنبه
3- فی الشعر الجاهلی؛ که بعدها به صورت فی الدب الجاهلی چاپ شد.

بعضی از آثار فارسی او
1- بیچاره طفل! ترجمه (الایام)
2- گفت و شنود فلسفی در زندان ابوالعلاء مصری
3- قسمتی از «الفتنة الکبری» تحت عنوان انقلاب بزرگ و قسمتی دیگر از آن تحت عنوان علی (ع) و فرزندانش
4- آئینه اسلام
5- در پیرامون سیره نبوی
6- رؤیاهای شهرزاد
7- وعده راست

منابع

  • دایرةالمعارف فارسی
  • ویکی پدیا

کلید واژه ها

ادبیات عرب طه حسین علوم اسلامی ادبا مصر

مطالب مرتبط

ارجوزه های بدیعی نظریه سکاکی درباره علم بیان استفاده از لغت نامه ها در فن ترجمه سخنان سید احمد هاشمی درباره مراحل آفرینش یک اثر ادبی مترجمین اسلامی و غیر اسلامی در تمدن اسلام ادبیات در تمدن اسلام اهمیت تفکر ادبی

اطلاعات بیشتر

ابزار ها