جستجو

ترس از خدا در قرآن

ترس از خدا، به معنای آن نیست که خداوند موجودی است وحشتناک که ممکن است در حق مخلوقاتش ظلم و تعدی کند. حال، در این جا باید ببینیم ترس از خدا چه معنایی دارد؟ قطعی است که مقصود از ترس در این مورد، حالتی است ناشی از احساس عظمت و سلطه ی مطلقه و بی نیازی مطلق خداوندی که همه چیز را می داند و همه چیز را از کوچک و بزرگ، و از جزء تا کل مجموع هستی را بر مبنای حکمت بالغه آفریده است و هیچ چیز و هیچ کس توانایی گریز از سلطه و حاکمیت او را ندارد. آیات قرآنی در مواردی با کلمات گوناگون، این حالت را گوشزد فرموده است، از آن جمله:
«انما یخشی الله من عباده العلماء؛ جز این نیست که بندگان خدا، علماء هستند که خشیت از خدا دارند.» (فاطر/ 28)
خشیت در لغت، به معنای خوف آمده و در بعضی از موارد، به «خوف آمیخته با رجاء» نیز استعمال شده است.
«هدی و رحمة للذین هم لربهم یرهبون؛ [در نسخه ی الواح موسی]، هدایت و رحمتی بود برای کسانی که از پروردگارشان خوف دارند.» (اعراف/ 154)
«انماالمؤمنون الذین اذا ذکرالله و جلت قلوبهم؛ جز این نیست که مؤمنان کسانی هستند که هنگامی که ذکر خدا شود، دل های آنان می ترسد.» (انفال/ 2)
«سیذکر من یخشی؛ به زودی کسی که از خدا می ترسید، متذکر خواهد شد.» (اعلی/ 10)
آیاتی در قرآن مجید به این مضمون آمده است که انسان های رو به کمال، از مقام شامخ ربوبی می ترسند، از آن جمله:
«و لنسکننکم الارض من بعدهم ذلک لمن خاف مقامی و خاف وعید؛ ما ستمکاران را به هلاکت می رسانیم و شما را قطعا در زمین ساکن می کنیم و این نعمت برای کسانی است که از مقام و تهدید من بترسند.» (ابراهیم/ 14)
«و لمن خاف مقام ربه جنتان؛ و برای هر کسی که از مقام پروردگارش بترسد، دو باغ است.» (رحمان/ 46)
«و اما من خاف مقام ربه و نهی النفس عن الهوی فان الجنة هی المأوی؛ و اما کسی که از مقام پروردگارش بترسد و نفس را از هوی [و هوس] جلوگیری کند، در نتیجه بهشت منزلگه نهایی اوست.» (نازعات/ 40-41)
منظور از مقام ربوبی که باید از آن بیمناک بود، حقیقتی متنزع از وجود و صفات کبریایی خداوندی است. کسی که به آن حقیقت عظمی توجه کند، بدون تردید، احساس مقهوریت و ناتوانی در خود نموده و نیاز مطلق خود را به آن مقام درک کرده، از عدم تسلیم و مخالفت با آن بیمناک خواهد بود.
حال به بعضی دیگر از منابع که خوف از خدا را برای انسان لازم معرفی کرده است، می پردازیم. در حدیث قدسی آمده است:
«و عزتی لا اجمع علی عبدی خوفین و لا اجمع له امنین، فاذا امننی فی الدنیا اخفته یوم القیامه و اذا خافنی فی الدنیا امنته یوم القیامه؛ سوگند به عزتم، برای بنده ام دو خوف را جمع نخواهم کرد و برای او دو امن و امان را جمع نخواهم نمود: اگر بنده ی من در دنیا خود را از من در امن دید (هیچ باک و پروایی نداشت)، او را روز قیامت مبتلا به خوف خواهم کرد. و اگر در این دنیا از من ترسید، روز قیامت او را در امن قرار خواهم داد.»

منابع

  • محمدتقی جعفری- قرآن نماد حیات معقول- صفحه 224-226

کلید واژه ها

ترس ترس از خدا موجودات انسان خدا کمال تسلیم باورها در قرآن

مطالب مرتبط

مشخصات جهان بینی اسلام سنت خداوند در سلب نعمت از گنهکاران کمال انسان در پرتو رشد هماهنگ استعدادها و ارزش ها جلوه نمودن موجودات همچون سراب در قیامت ویژگیهای انسانهای بهشتی در قرآن و روایات انواع هدایت با توجه به آیات قرآن مراتب وحی در قرآن

اطلاعات بیشتر

ابزار ها