جستجو

در معنی و تفسیر لفظ کوثر در قرآن و روایات

قرآن کریم در توصیف نعمت بی شماری که به پیامبر (ص) ارزانی شده است می فرماید:
«إنآ أعطینـک الکوثر؛ (ای پیغمبر) ما به تو کوثر داده ایم.» (کوثر/ 1)
شیخ طبرسی در تفسیر این آیه فرموده است: ‎خداوند تبارک و تعالی، در مقام شمارش و بیان تعداد نعمت هایی که به پیغمبرش داده است، او را مخاطب به این خطاب ساخته و گفته است: «إنآ أعطینـک الکوثر»
از عبدالله بن عمر و عایشه روایت شده است که: کوثر نهری است در بهشت.
ابن عباس گوید: چون این آیه نازل شد، رسول خدا (ص) بر منبر بالا رفت و آن را بر مردم قرائت کرد و چون از منبر فرود آمد، مردم گفتند: ای رسول خدا! این کوثری که خدا به تو عنایت کرده است چیست؟! رسول الله (ص) فرمود: نهری است در بهشت که از شیر سفیدتر است و از قدح محکم تر و استوارتر؛ در کنار و حاشیه این نهر قبه ها و سقف های مدور و مقعری است از در و یاقوت؛ در آن نهر وارد می شوند پرندگان سبز رنگی که گردن های معتدل و کشیده همچون گردن شترهای بخاتی دارند.
گفتند: ای رسول خدا! چقدر آن پرندگان در خوشی و ناز و نعمت هستند!
فرمود: آیا می خواهید من شما را به خوش تر و متنعم تر از آنها آگاه کنم؟!
گفتند: آری! فرمود: خوش تر و متنعم تر از خود آن طیور، کسی است که آنها را بخورد و از آن آب کوثر بیاشامد و به رضوان خداوند متعال فائز آید.
و از امام صادق (ع) روایت شده است که: «کوثر نهری است در بهشت و خداوند آن را به پیغمبرش در عوض پسری که از او فوت شده بود، عنایت کرد.»
و از عطاء روایت است که او گفته است: کوثر حوض رسول الله (ص) است، که مردم در روز قیامت بر آن و بر گرداگرد آن بسیار اجتماع می کنند.
و انس گوید: روزی که رسول الله (ص) در نزد ما بود ناگهان او را چرت و پینکی فرا گرفت؛ و سپس با حال تبسم و شادی، سر خود را بلند کرد. من عرض کردم: ای رسول خدا! سبب خنده شما چیست؟! فرمود: همین اوان برای من سوره ای نازل شد و آن حضرت سوره کوثر را قرائت کرد و سپس فرمود: آیا می دانید کوثر چیست؟ ما گفتیم: خدا و رسول خدا عالم ترند. فرمود: کوثر نهری است که خداوند به من وعده فرموده است و در آن خیر بسیاری است، کوثر حوضی است که امت من در روز قیامت در آن داخل می شوند و تعداد کاسه ها و قدح هایی که در اطراف حوض است و با آن آب بر می دارند، به شماره ستارگان آسمان است و چه بسا افرادی متعین و سرشناس را از کنار آن حوض، می ربایند و دور می کنند و من می گویم: ای پروردگار من! اینها از امت من هستند!
در جواب من گفته می شود: تو نمی دانی بعد از رحلت تو چه کارهایی کرده اند؟! و چه وقایع و حوادثی پیش آورده اند؟!
این حدیث را مسلم در «صحیح» خود آورده است.
و از ابن عباس و ابن جبیر آمده است که: کوثر خیر کثیر است و عکرمه گفته است: مراد از کوثر نبوت و کتاب است و یا مراد قرآن است و ابی بکر بن عیاش گفته است: مراد بسیاری اصحاب و پیروان است.
و بعضی گفته اند: مراد بسیاری ذریه و نسل است و آنقدر از نسل فاطمه زهرا (س) خداوند، ذریه و نسل به رسول الله داده است که عدد آنان به شمارش در نمی آید و امتداد آن تا روز قیامت کشیده است و از حضرت صادق روایت کرده اند که مراد شفاعت است.
و لفظ کوثر قابلیت تمام این معانی را دارد و بنابراین لازم است که بر تمام این معانی حمل شود؛ زیرا خداوند در دنیا به رسول الله خیر کثیر مرحمت کرده است و در آخرت نیز وعده خیر کثیر داده است.
و تمام این اقوال، تفصیل همان کلمة کوثر است که به معنای خیر کثیر در دنیا و آخرت است.

منابع

  • سید محمد حسین حسینی طهرانی- معادشناسی جلد 9- صفحه 433-436

کلید واژه ها

باورها در قرآن حوض کوثر پیامبر اکرم تفسیر سوره کوثر

مطالب مرتبط

حوض کوثر صاحب کوثر ادعای دکتر سید عبداللطیف درباره درس ناخواندگی پیامبر (ص) گفتار صاحب المنار مبنی بر ترک اولی نمودن رسول اکرم جواب علامه طباطبایی به تفسیر ناصحیح از سکینت نقد و رد روایات نزول سکینت بر ابوبکر کوثر جوشان نور

اطلاعات بیشتر

پیوستن شیعیان در کنار حوض کوثر به معصومین توصیف حوض کوثر از زبان پیامبر اکرم محبت اهل بیت شرط ورود بر حوض کوثر در قیامت بی بهره ماندن دشمنان اهل بیت از برکات حوض کوثر حقیقت حوض کوثر از لسان قرآن و روایات رؤیای امام رضا (ع) درباره حوض کوثر

ابزار ها